Opony całoroczne czy sezonowe?

Porady
Opony całoroczne czy sezonowe?
Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Lato pomału ustępuje miejsca jesieni, robi się coraz chłodniej, coraz bardziej deszczowo – ani się obejrzymy, a w kalendarzach zagości październik. 

Dla wielu kierowców to także czas corocznego dylematu dotyczącego opon. Czy w obecnym klimacie zmiana na zimowe nadal jest konieczna, czy może wystarczą dobre opony całoroczne?

Porównanie opon sezonowych i całorocznych

Wymiana zużytych opon na nowe może być procesem bezbolesnym — wystarczy kupić tę samą markę, model i rozmiar, które są dopasowane do naszego pojazdu przez producenta, gdy był nowy. Ale dostępnych jest wiele marek, modeli i rozmiarów, które mogą wpłynąć na zachowanie samochodu w określonych warunkach pogodowych.

Dla większości ludzi opony są dostępne w trzech różnych wersjach – letnie, zimowe lub całoroczne. Każda z nich jest zaprojektowana dla określonego zestawu parametrów, które różnią się między markami i z których każda ma określone zalety i wady. Ważne jest, aby zrozumieć, co każda opona może, a czego nie może zrobić, i porównanie jej możliwości z warunkami jazdy, których prawdopodobnie będziemy doświadczać.

Opony letnie

Zazwyczaj sprzedawane jako opony wyczynowe, opony letnie najlepiej sprawdzają się w cieplejsze dni. Wykonane są z bardziej miękkiej mieszanki gumowej i zazwyczaj są wyposażone w duże bloki bieżnika, aby zapewnić maksymalny kontakt z drogą.

W rezultacie opony letnie mają ogólnie lepszą przyczepność zarówno na mokrej, jak i suchej nawierzchni oraz zapewniają optymalne pokonywanie zakrętów i hamowanie. Jednak gdy temperatura spada, ich miękka guma twardnieje, co znacznie pogarsza przyczepność. Co więcej, niższe temperatury mogą powodować odpryski krawędzi bloku bieżnika lub pękanie mieszanki gumowej.

Opony zimowe

Gdy temperatura znacząco spada, naprawdę warto rozważyć komplet opon zimowych do samochodu. Mają one głęboki wzór bieżnika i szereg bardzo cienkich nacięć, zwanych lamelami, w poprzek bieżnika. Głęboki bieżnik może pomóc wypłukać nadmiar błota pośniegowego, podczas gdy lamele i inne grzbiety pomagają wcisnąć sam śnieg między blokami bieżnika, zapewniając doskonałą przyczepność. Lamele zapewniają też zachowanie równowagi na oblodzonych powierzchniach.

Opony zimowe wykorzystują również gumę, która została specjalnie opracowana, aby zapewnić lepszą przyczepność na zimnej, suchej nawierzchni. Nawet jeśli nie doświadczasz regularnie śniegu, opony zimowe nadal są najlepszym wyborem, gdy temperatura jest niska.

Opony całoroczne

Zdecydowana większość nowych samochodów trafia jednak do dealerów wyposażona w opony całoroczne, ponieważ mogą one dobrze radzić sobie na suchych lub mokrych drogach, a także na drogach z lekkim śniegiem.

Powinniśmy jednak myśleć o oponach całorocznych jako o rozwiązaniu typu „coś kosztem czegoś”. Opony całoroczne mogą zachowywać się odpowiednio na suchej, cieplejszej nawierzchni, ale nie zapewnią Ci takiego poziomu prowadzenia i przyczepności jak opona letnia.

Mogą mieć dłuższą żywotność niż opony letnie lub zimowe i mogą zawieźć nas na stoki narciarskie, o ile tylko górska droga jest tylko lekko pokryta śniegiem. Jednak nawet wtedy nie zatrzymają się i nie pokonują zakrętów tak dobrze, jak opony zimowe, gdy robi się naprawdę zimno.

Decydując się na wybór opon do samochodu, warto więc rozważyć w jakich warunkach planujemy jeździć. Jeśli potrzebujemy samochodu do jazdy po mieście i nie planujemy dłuższych wypadów, szczególnie zimowych, całoroczne opony mogą być wręcz idealnym rozwiązaniem. W przeciwnym razie warto mimo wszystko zadbać o większe bezpieczeństwo i precyzję.

Zdj. główne: Vedat Kandemir/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*